fbpx

פיתוח אפליקציות: טיפים לפיתוח אפליקציה מוצלחת

קמתם בבוקר עם רעיון אדיר לאפליקציה ואתם פשוט יודעים שזה זה – בום! בין אם הגיתם אפליקציה לעסק, ישומון שירדים את הילד תוך דקה וחצי (כן יהי רצון!) או אפליקציה שתמצא לכם מקום חניה בתל אביב (אינשאללה!), עם אמונה בעצמכם ועם חברה לפיתוח אפליקציות שתדע לכוון אתכם – יש מצב שהקופון הבא שייגזר ב-App Store יהיה שלכם. אם יש לכם רעיון בהיר אבל אין לכם ניסיון בפיתוח אפליקציות מובייל, ופיתוח אפליקציה לעסק נשמע לכם כמו סיפור יקר ומורכב, הכתבה הזו תעשה לכם סדר ותסביר מה השלבים החשובים בפיתוח האפליקציה לעסק שלכם, האם אתם צריכים לפנות לבית תוכנה או להסתפק בפרילנסר, לפתח לאנדרואיד או לIOS – ועוד כמה טיפים שכדאי לכם מאוד לדעת.

על קו הזינוק

רעיון? יש. התלהבות? יש. אבל אולי גם אפליקציה כזו כבר יש..? אחרי שסיימתם לספר לחבר הכי טוב על הרעיון הגאוני, ולשנן בראש ״איך אף אחד עדיין לא חשב על זה?!״ הגיע הזמן לבדוק האם באמת אף אחד עדיין לא חשב על זה.

היכנסו לחנות האפליקציות, גגלו, חקרו. לא מצאתם? המוח שלכם הבריק פיסה אמתית של מקוריות? שאפו! התקדמו הלאה ובצעו מחקר שוק. מי צריך את האפליקציה שלכם? מה היקף הקהל שאליו היא פונה? האם אפליקציות דומות נמכרו בחנות האפליקציות ונכשלו? ואם כן, אז למה? האם אפליקציות דומות נחלו הצלחה? במחקר שוק אין קיצורי דרך. השקיעו את הזמן ואת המאמץ לקבלת תמונה שלמה ככל האפשר אודות המשתמשים העתידיים שלכם. מהמחקר הצטיירה תמונה הצבועה בגוונים ירוקים של דולרים? תנו קפיצה לבריכת הכרישים ובצעו סקירת מתחרים, כדי להבין מי נגד מי.

מתחרים אינם האויבים. נהפוך הוא – מקריאה ואיסוף מידע אודות הצלחות וכישלונות של אפליקציות דומות, תוכלו לגזור ״עשה״ ו״אל תעשה״ רבים בנוגע לרעיון הגולמי שמתרוצץ אצלכם בראש. ״אין חכם כבעל ניסיון״ הוא לא סתם משפט מעצבן של הדודה, הוא מה שיכול לעשות את ההבדל בין כישלון להצלחה, ולהצלחה גדולה עוד יותר.למדתם את המתחרים, התמונה הולכת ומתבהרת, ואתם כבר שומעים את רשרושי מטבעות הכסף הופכים לפסקול חייכם. זה בדיוק הזמן לשאול את עצמכם – מהו המודל הכלכלי של האפליקציה? האם מדובר באפליקציה חינמית עם פרסומות, באפליקציה לרכישה או באפליקציה שניתן יהיה לקנות גרסאות מורחבות שלה לאחר הורדתה? תנו על כך את הדעת. בין היתר, הדבר יסייע לכם להחליט כמה כסף להשקיע בהוצאת הרעיון אל הפועל.

טיפ קטן ואתם בתאילנד

או בעצם כמה טיפים לא קטנים בכלל לפיתוח אפליקציה מוצלחת.

ערך למשתמש: לפני הכול, נסו לחשוב מה יוצא למשתמש מהאפליקציה. מה היא נותנת לו? מה סיבת הקיום שלה? האם היא פותרת עבורו בעיה? לא, אנחנו לא מדברים על שלום עולמי או על חיסול ההתחממות הגלובאלית, אבל האפליקציה בהחלט צריכה לתת למשתמש משהו שיגרום לו לא רק להוריד אותה, אלא גם להשתמש בה שוב ושוב ולומר לחברים שלו ״היי, בוב, מליסה! איך עדיין אין לכם את האפליקציה הזאת?!״

אפיון חווית משתמש: תנו את הדעת על התאמת האפליקציה לקהל. מה הם התהליכים המרכזיים שהמשתמש צפוי לעבור? כיצד יוכלו להשתמש בה בקלות? האם היא מתאימה לשימוש גם בסמארטפון וגם בטאבלט? כיצד כדאי לעצב את האפליקציה כך שייווצר קשר רגשי וחוויתי בין המשתמש למוצר? בקיצור – איך יהיה היה כיף, נוח וממכר להשתמש ברעיון הגדול הזה שהגיתם.

מ-א׳ ועד ת׳: קיצורי דרך בתהליך בניית אפליקציה עשויים להסתיים בכישלונה. לכו שלב-שלב, מבלי לדלג על דבר.  שלבי הפיתוח המרכזיים של אפליקציה הם:

ואולם, קיימת נטייה אנושית לרוץ קדימה ולעקוף שלבים, בעיקר את השלושה הראשונים:

  • ניתוח התהליכים אותם צפוי לעבור המשתמש.
  • אפיון יסודי ומקיף של האפליקציה, לאחר חשיבה מעמיקה.
  • ביצוע אפיון של חווית המשתמש.

שימו לב למוקש הזה, ואל תשחקו אותה יוסיין בולט. בניית אפליקציה איכותית ומוצלחת היא מרתון, לא ספרינט שבסופו מתפרקים.

אנדרואיד, iOS וסוגיית מערכות ההפעלה: על שתי מערכות הפעלה עומד העולם – iOS, הרצה על מכשירים מתוצרת Apple, ואנדרואיד (Android), האופיינית לשאר הסמארטפונים. פיתוח אפליקציה לאייפון (או פיתוח אפליקציה ל-iOS) כמוהו כפיתוח אפליקציות אנדרואיד – התהליך הוא אותו תהליך רק ששפת התכנות שונה, ומכיוון שכמות המשתמשים בכל אחת מהן עצומה, כדאי לתת מענה לשתי מערכות ההפעלה.

בידול: בידול, ושוב פעם – בידול. אל תצאו לדרך לפני שאתם מוודאים שהפונקציה העיקרית שהאפליקציה שלכם נועדה למלא היא ייחודית ואינה ניתנת לביצוע על ידי אפליקציות מתחרות. אין שום טעם לתת מענה לצורך שכבר מקבל מענה מלא… נכון, Shazam, SoundHound ו-Music ID מזהות שירים לפני שתספיקו להגיד ״ג׳ק רובינזון״, וגם WhatsApp, Viber ו-Telegram נותנות את אותה עבודה, לא? בעיקרון כן. ועדין, כל אחת מהן שונה, עולה על האחרת בפרמטרים אחדים, והשימוש בה נבדל בצורה כזו שבסופו של דבר כל משתמש מעדיף אחת על פני האחרת. למה? בידול. זו הנקודה.

עצמאי בשטח או הכה את המומחה?

נגלה לכם את הסוף כבר עכשיו: הכה את המומחה, ללא ספק. ישנם דברים שאפשר לעשות לבד כבר בפעם הראשונה, כמו להכין את הקציצות של סבתא בצמוד למתכון המסורתי, וישנם דברים שמאוד לא כדאי לגשת אליהם ״סוליקו״. פיתוח אפליקציה הוא אחד מהם.

פיתוח עצמאי מול פיתוח אפליקציה בבית תוכנה – יתרונות וחסרונות:

כמו שלא כדאי לנסות לתקן לבד מכונת כביסה או בוילר חשמלי, גם בתחום בניית האפליקציות מומלץ מאוד להיעזר באיש מקצוע. איש המקצוע הוא בעל ניסיון, הוא כבר היה שם, הוא כבר עשה את זה, הוא טעה ולמד מהטעויות של עצמו והוא בעל משאבים שלכם פשוט אין.אבל מה בגזרת הארנק? לכאורה עלות פיתוח אפליקציה בבית תוכנה היא גבוהה יותר, ואולם בפועל – במרבית המקרים העלות תהיה נמוכה יותר מפיתוח עצמאי! איך זה ייתכן? מהסיבות הבאות: כל המשאבים הדרושים מרוכזים במקום אחד שנותן מענה לכל צדדי ושלבי הפיתוח; התהליך ייקח פחות זמן, כלומר – פחות שעות עבודה, כלומר – פחות כסף; המוצר המוגמר יהיה מקצועי יותר ויגדיל את הסיכוי לכך שהאפליקציה שתפותח תהיה מוצלחת יותר, משמע רווחית יותר.

יתרון נוסף הגלום בעבודה מול בית תוכנה, הוא שבניגוד לעבודה עם פרילנסר, הכיסוי והמעטפת שאתם מקבלים רחבים הרבה יותר. בעבודה עם חברה מקצועית לא תקלעו למצב שבו היא ״נתקעת״ ואיננה יודעת כיצד להמשיך. בבית תוכנה ישנם אנשי מקצוע רבים, שנותנים מענה לסוגיות מגוונות, ועל כן תמיד ישנו גיבוי- מישהו שיידע לתת מענה ופתרון במקרה הצורך.

צאו לדרך, המפתחים בפנים

ברור כשמש שלא כל אפליקציה תצליח, אך ברור גם שאם לא יישמרו העקרונות שפורטו בכתבה – פוחתים הסיכויים שהאפליקציה שלכם תניב פרי. עקבו אחר המדריך צעד-צעד, בלי לבצע מעקפים מיותרים. נכון, גם קורטוב של מזל לא יזיק פה, אבל נחישות, אמונה בדרך, הליכה ״עד הסוף״ עם הפרויקט, וחבירה לבית תוכנה ששותף לאותה אמונה בכם וברעיון שלכם – כבר יעשו חלק ניכר מהעבודה. היצמדו אל מישהו שבאמת רוצה בהצלחתכם, מישהו שיעשה הכול למימוש מוצלח של היוזמה שהיא ה״בייבי״ שלכם. איך אמר היווני החכם ההוא? המזל מעדיף את מי שמעז.

דילוג לתוכן